پایگاه پاسخگویی به سؤالات و مرکز پاسخگویی (ایکس – شبه): کافی است دقت نمایید که چرا این همه ضد تبلیغ علیه عزاداری می‌شود؟!

 خدا رحمت کند دکتر شریعتی را که هم اسلام دوست بود و هم دلسوز و تلاش‌گر؛ اما در هر حال جامعه شناس بود و نه اسلام شناس، و در جامعه شناسی نیز تحصیل کرده‌ی غرب و اندیشه‌های ژان پل سارتر بود، نه تحصیل کرده‌ی مکتب قرآن کریم و نهج البلاغه و مکتب امام باقر و امام صادق علیهما السلام.

از این‌رو، سخنان و تحلیل‌های درست و خوب بسیار دارد، چنان که سخنان و تحلیل‌های نادرست یا دست کم ناقص و نارسا نیز بسیار دارد، چنان که ضد و نقیض هم بسیار دارد. او هم «علی ابر مرد تاریخ» دارد، و هم «ابوذر اولین سوسیالیست»! مضافاً برای این که به خاطر روحیه‌ی انقلابی‌اش از یک سو و تحول اسلامگرایانه‌ی جامعه مخاطبین (بیشتر دانشگاهیان با گرایشات سوسیالیستی) از سویی دیگر، بیشتر سخنانش، [چه درست و چه غلط]، ساختار و لحن حماسی و ژورنالیستی داشت، تا بنیان علمی.

وی در کتاب «حسین وارث آدم»، جملات و شعارهای بسیار زیبا، ژرف و درستی راوشت، که البته جدید هم نبود، پیش از وی نیز بسیاری همین جملات را در کتب و منابر، با ادبیاتی مشابه یا متفاوت مطرح نموده‌اند، و همین تذکرات تداوم حرکت را به انقلاب کشاند، چنان که زیارت عاشورا، سراسر اذعان به مواضع زیارت کننده در حال حاضر و تقرب و برائت تا روز قیامت می‌باشد «إلی یَوم القیامَة».

این جمله (مطروحه در سؤال) نیز از خودش نیست، بلکه آن را به نقل از مرحوم جلالآل احمد آورده است و درستش به شرح زیر می‌باشد:

«ما از وقتی که به گفته جلال، «سنت شهادت را فراموش کرده‌ايم، و به مقبره‌داری شهيدان پرداخته‌ايم، مرگ سياه را ناچار گردن نهاده‌ایم» و از هنگامی که به جای شيعه علی بودن، و از هنگامی که به جای شيعه حسين بودن و شيعه زينب بودن، يعنی «پیرو شهیدان بودن»، زنان و مردان ما «عزادار شهيدان شده‌اند و بس» در عزای هميشگی مانده‌ايم!»

و سپس خود می‌افزاید: «چه هوشيارانه دگرگون کرده‌اند پيام حسين را و ياران بزرگ و عزيز و جاويدش را؛ پيامی که خطاب به همه انسان‌هاست .

اين که حسين فرياد می‌زند – پس از اينكه همه عزيزانش را در خون می‌بيند و جز دشمن و کينه توز و غارتگر در برابرش نمی‌بيند – فرياد می‌زند که «آيا کسی هست که مرا ياری کند و انتقام کشد؟»، «هل من ناصر ينصرنی؟» مگر نمی‌داند که کسی نيست که او را ياری کند و انتقام گيرد؟ اين سؤال، سؤال از تاريخ فردای بشری است و اين پرسش از آينده است و از همه ماست. و اين سؤال انتظار حسين را از عاشقانش بيان می‌کند، و دعوت شهادت او را به همه کسانی که برای شهيدان حرمت و عظمت قائلند اعلام می‌نمايد.»

نکات:

یک – محتوای این سخنان [چه از جلال و چه از شریعتی]، همه درست است و بادبیات زیبای جلال و قلم فوق العاده‌ی شریعتی، حتی با آهنگ شعاری و ژورنالیستی نیز بسیار قوی مطرح شده است. اما یک عده که فقط دنبال سوء استفاده و ضد تبلیغ هستند، از سخنان درست نیز تفسیر غلط می‌کنند، تا اذهان عمومی را منحرف سازند.

دو – در جملات هر دو، دو نکته‌ی ظریف وجود دارد: یکی “از وقتی که” و دیگری “به جای و بس”. بنا براین، هیچ نقدی بر عزاداری وارد نشده است، بلکه سخن از انحراف است، “از وقتی که” به عزاداری، “به جای” تبعیت و پیروی، بسنده شده است.

سه – بنابراین، مصداق این سخنان، زمانی است که چنین اتفاقاتی در جامعه مسلمانان و شیعیان رخ داده باشد. مانند دورانی که مسلمان از سویی “الله اکبر” و “لا إله الاّ الله” می‌گفت و در نماز جماعت نیز شرکت می‌نمود، و از سویی دیگر “جاوید شاه” و “خدایگان شاهنشاه آریامهر” می‌گفت! از سویی بر مظلومیت و شهادت امیرالمؤمنین، فاطمه زهراء، امام حسن و امام حسین علیهم السلام می‌گریست، و از سویی می‌کوشید تا رضایت طاغوت زمان خود را جلب کند و با جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، تاجگذاری، ۴ آبان، ۹ آبان، روز مادر (در سالروز تولد فرح دیبا) و …، سرگرم، شاد، خوشحال و راضی بود(؟!)

مصداق سخن آنها، زمان فراموشی سنت شهادت است، نه زمان احیای آن! مصداق این انتقادها، زمانی بود که مسلمانان و شیعیان، در ایام سوگواری برای شهادت امامان خود، فقط شله‌زرد، آش رشته، قیمه و … خیر می‌کردند، روضه‌خوانی و سینه‌زنی هم داشتند و به آن بسنده می‌نمودند، اما وقتی ابر طاغوت جهان (جان اف کندی)، با هواپیما از آسمان تهران رد ‌شد و به همین مناسبت، نام تنها بزرگراه احداث شده را به “کندی” (چمران فعلی) تغییر ‌دانند، احساس تمدن می‌نمود و دچار شور و شعف نیز می‌گردید! چنان که در مدینه و کنار مسجد النبی (صلوات الله علیه و آله)، بازاری به نام “ابوسفیان” احداث کرده بودند!

چهار – بنابراین، استناد به این سخنان، در دورانی که ملت مسلمان و از جمله شیعیان، الله اکبر گویان، تاج و تخت ۲۵۰۰ ساله‌ی پادشاهی و بیش از نیم قرن سلطنت ننگین و وابسته‌ی پهلوی را فرو ریختند، و نظام جمهوری اسلامی ایران را جایگزین نمودند، و خط ولایت الهی را جایگزین ولایت طاغوت نمودند، و اکنون چهل سال است که در دفاع از آن با تأسی به امامان و از جمله امام حسین علیه السلام، و با شعار کربلا و عاشورا، و پیروی از اسلام، قرآن و ولایت و امامت، خون می‌دهند و در مقابل انواع و اقسام فشارها و جنایات ایستادگی می‌نمایند، هیچ مصداقی ندارد و فقط سوء استفاده جهت فریب اذهان عمومی مسلمانان و شیعیان می‌باشد.

عزاداری:

مبدأ تاریخی “عزاداری” بر مظلومیت و شهادت امام حسین علیه السلام، از چه زمانی است؟ و حال آن که می‌دانیم رسول الله، امیرالمؤمنین، فاطمة الزهراء و امام حسن علیهم السلام نیز بر این مصائب (قبل از وقوع) گریسته‌اند.

بله، جایگزین نمودن “عزاداری” به جای “تبعیت و پیروی”، کاری بسیار عوامانه و غلطی است و بسنده نمودن به “عزاداری” به جای تأسی و حرکت در خط ولایت، کاملاً منحرف کننده است؛ و جلال و شریعتی نیز به این جایگزینی و بسنده نمودن انتقاد داشتند، نه به اصل عزاداری؛ اما مگر امروزه “عزاداران” چنین می‌کنند؟!

امروزه شاهدیم که شعاع، کمیّت و کیفیت تبعیت از قیام حسینی (علیه السلام)، هر روز گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود و عزاداری‌ها نیز هر ساله با شکوه بیشتر، شعارهای آگاهی بخش و حرکت دهنده، برگزار می‌شود، تا آنجا که نه تنها در جهان اسلام، بلکه در امریکا و اروپا نیز تحولی بزرگ ایجاد نموده است.

کِی و کجا مسلمانان اهل سنت، مسیحیان [آشوریان، ارامنه و …] و یهودیان [کلیمیان و …]، ازملیت‌های گوناگون، در مراسم عزاداری اربعین شرکت می‌نمودند، و امروزه چرا شرکت می‌نمایند؟! بله، دشمنان از همین می‌ترسند و به این دلیل با عزاداری مخالفند و علیه آن ضد تبلیغ می‌کنند، وگرنه دلشان برای سیاه‌پوشیدن یا نوحه و گریه‌ی ما نسوخته است و دلواپس احوال ما در این ایام نشده‌اند.

پس، قطعاً اگر مرحوم جلال و مرحوم شریعتی، امروز بودند، سخنان و تحلیل‌های دیگری داشتند. اگر چه باید دقت نموده و خود و دیگران را متذکر گردیم که دین و مذهب ما، و منابع دینی و مذهبی ما، سخنان و نوشته‌های ایشان نمی‌باشد که برای هر نگاه و برداشتی، به آنان استناد گردد.

 

مشارکت و هم‌افزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

پرسش:

على شريعتى: از زمانی که به جای «پیرو حسین» بودن «عزادار حسین» شده‌ایم، در عزای همیشگی مانده‌ایم! تحلیل شما چیست؟

پاسخ:

http://www.x-shobhe.com/shobhe/9477.html

 پیوستن و پیگیری در پیام‌رسان‌ها:

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای مرکز پاسخگویی محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.